Hoeveel gewicht mag er op je caravandrager. Het antwoord hangt af van drie harde grenzen. Wat de drager zelf mag dragen. Wat de caravan als maximale last op de dissel aankan. En wat de auto met trekhaak als maximale kogeldruk toestaat. De laagste waarde bepaalt altijd de grens.
Korte conclusie
Rijd je met elektrische fietsen, kies dan de drager op de dissel. Achterop de achterwand blijft het maximale gewicht vaak laag en dat is alleen geschikt voor lichte fietsen en alleen met schriftelijke goedkeuring van de caravanfabrikant.
Begrippen
- Draagvermogen drager – de maximale lading die de drager zelf mag dragen.
- Maximale last op de dissel – de hoogste toelaatbare belasting die het A-frame mag dragen.
- Kogeldruk auto en trekhaak – de hoogste toelaatbare last op de trekhaakkogel.
- Belangrijk – de laagste van deze waarden is de echte grens.
Zo reken je het uit
- Noteer het gewicht van de drager.
- Tel het gewicht van alle fietsen erbij op. Gebruik voor een elektrische fiets een realistisch gewicht als je het niet precies weet.
- Vergelijk de som met het draagvermogen van de drager, de maximale last op de dissel en de maximale kogeldruk van de auto. Neem altijd marge.
Tabel met rekenvoorbeelden
De voorbeelden hieronder laten zien wanneer een set wel of niet kan. Tel het gewicht van drager en fietsen en leg dit naast de drie grenzen. De laagste grens beslist.
| Opstelling | Dragergewicht, kg | Fietsgewicht per fiets, kg | Aantal fietsen | Totaal op kogel, kg | Max. last op de dissel, kg | Max. kogeldruk auto, kg | Toelaatbaar achterwand, kg | Eindoordeel | Reden |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Dissel – twee elektrische fietsen | 18 | 24 | 2 | 66 | 100 | 75 | n.v.t. | Kan | Laagste grens is 75, totaal is 66. Er is marge. |
| Dissel – twee zwaardere elektrische fietsen | 20 | 26 | 2 | 72 | 100 | 60 | n.v.t. | Niet toegestaan | Totaal is 72 en dat overschrijdt de maximale kogeldruk van 60. |
| Dissel – twee lichte stadsfietsen | 15 | 18 | 2 | 51 | 75 | 75 | n.v.t. | Kan | Beide grenzen zijn 75. Totaal is 51. Ruime marge. |
| Achterwand – twee lichte stadsfietsen | 12 | 16 | 2 | 44 | n.v.t. | n.v.t. | 40 | Niet toegestaan | Totaal is 44 en dat is hoger dan de toelaatbare waarde van 40 voor de achterwand. |
| Achterwand – één lichte fiets | 10 | 14 | 1 | 24 | n.v.t. | n.v.t. | 25 | Kan | Totaal is 24 en dat blijft onder de toelaatbare 25 voor de achterwand. |
| Dissel – twee elektrische fietsen, lage disselwaarde | 18 | 24 | 2 | 66 | 60 | 75 | n.v.t. | Niet toegestaan | Totaal is 66 en dat overschrijdt de maximale last op de dissel van 60. |
Praktische tips
- Haal accu’s van elektrische fietsen om kilo’s te besparen en extra marge te creëren.
- Kies een drager met ruim draagvermogen en werk niet op de grens.
- Controleer zicht op verlichting en kenteken en gebruik de lichtbalk van de drager.
Veelgestelde vragen
Hoeveel marge is verstandig onder de grens
Houd enkele kilo’s marge aan. Werk niet op de maximale waarde. Dat geeft rust en voorkomt overschrijdingen door meetafwijkingen.
Mag ik accu’s op de elektrische fiets laten zitten tijdens het rijden
Het kan, maar afnemen is slimmer. Je bespaart direct gewicht en je beschermt de accu’s tegen trillingen en weersinvloeden.
Hoe weet ik of mijn achterwand geschikt is voor een drager
Alleen als de caravanfabrikant dit expliciet toestaat en een toelaatbare waarde opgeeft. Zonder die bevestiging niet doen.
Heeft een uitschuif- of kantelmechanisme invloed op het maximum
Niet op de papieren grens. De grens blijft bepaald door de drie waarden. Kies wel een mechanisme dat bij jouw gebruik past, zodat je niet hoeft te forceren.
Lees verder
- Alles over fietendragers en caravans
- Fietsendrager caravan dissel
- Fietsendrager achterop caravan
- Fietsendrager dissel caravan monteren
