Ga je met de fietsdrager naar Duitsland, check dan even deze basis: zichtbare verlichting en kenteken, eventuele markering bij uitzonderlijke overhang en de snelheidslimieten met aanhanger of caravan. Dan ben je klaar voor vertrek.
- Lampen en kenteken zichtbaar: op een reguliere trekhaakdrager zit standaard een lichtbalk met kentekenplaathouder. Is de plaat van de auto afgedekt, bevestig je extra kentekenplaat op de lichtbalk.
- Markering bij achteruitsteek: staat de lichtbalk achteraan, dan is meestal geen extra actie nodig. Alleen als onderdelen meer dan 1 meter achter de lichtbalk uitsteken, markeer je dat uiterste punt extra.
- Uitsteken: achter tot 1,5 meter. Bij korte ritten tot 100 kilometer is tot 3 meter toegestaan. Aan de voorzijde niet laten uitsteken bij personenauto’s.
- Snelheid met aanhanger of caravan: op de Autobahn 80 km/u. Met een officiële Tempo 100-toelating 100 km/u. Zonder aanhanger gelden de algemene limieten.
- Nederlands kenteken: gebruik op de drager een witte hulp-kentekenplaat met jouw kenteken. In het buitenland hoort daar een ovale NL-sticker bij op de drager of de lading, niet op de witte plaat.
Regels per onderwerp in Duitsland
Verlichting
Een reguliere trekhaakdrager heeft standaard een lichtbalk met remlicht, richtingaanwijzers en verlichting voor de kentekenplaat. Daarmee voldoe je direct aan de zichtbaarheidseisen. Gebruik een losse lichtbalk wanneer je een achterklepdrager gebruikt die de lampen afdekt.
Nummerplaat
Is de kentekenplaat van de auto niet zichtbaar, herhaal dan het kenteken op de drager. Bevestig de extra plaat stevig op de lichtbalk en zorg dat deze verlicht is en goed leesbaar.
Markering en uitsteken
Met een normale trekhaakdrager staat de lichtbalk op het achterste punt. Extra markering is dan niet nodig. Steekt er toch meer dan 1 meter achter de lichtbalk uit, markeer dan het uiterste punt extra. Achteruitsteken mag standaard tot 1,5 meter. Voor korte ritten tot 100 kilometer mag dat tot 3 meter, maar houd het bij voorkeur kort en duidelijk zichtbaar.
Maximale snelheid
Rijd je met aanhanger of caravan, dan is de maximumsnelheid op de Autobahn 80 km/u. Met een Tempo 100-toelating mag je 100 km/u. Zonder aanhanger volg je de algemene limieten en het snelheidsadvies van de fabrikant van je drager.
Toepassing per drager-type
Trekhaakdrager op de auto
Standaard uitgerust met een lichtbalk. Bevestig je extra kentekenplaat op de lichtbalk wanneer de autokentekenplaat is afgedekt. Extra markering is alleen nodig als er meer dan 1 meter achter de lichtbalk uitsteekt.
Dakdrager
Laat niets vóór de auto uitsteken. Let op daklast, totale hoogte en windgevoeligheid. Verlichting en kenteken blijven normaal zichtbaar.
Achterklepdrager
Bedekken de fietsen lampen of kenteken, gebruik dan een losse lichtbalk met extra kentekenplaat. Extra markering is alleen aan de orde bij meer dan 1 meter achter de lichtbalk.
Caravan
Fietsen gelden als lading van de combinatie. Achterop moeten juiste plaat en verlichting zichtbaar zijn. Op de Autobahn 80 km/u, met Tempo 100-toelating 100 km/u. Op de dissel mag niets het zicht op verlichting of kenteken belemmeren.
Aanhangwagen
Zelfde principe als bij de caravan. Houd de achterste plaat en verlichting zichtbaar of voer die via de lichtbalk op de drager. Snelweg 80 km/u, met Tempo 100-toelating 100 km/u.
Camper
Tot 3,5 ton gelden dezelfde uitgangspunten als een personenauto. Zorg voor zichtbaarheid met de lichtbalk en een extra kentekenplaat indien nodig. Zwaardere campers kunnen aparte snelheidslimieten hebben, controleer je papieren.
Samenvattende tabel
| Drager-type | Verlichting | Nummerplaat | Markering | Uitsteken | Max. snelheid | Verschil t.o.v. NL |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Trekhaak op auto | Standaard lichtbalk geïntegreerd | Extra plaat op de lichtbalk indien nodig | Alleen bij meer dan 1 meter achter de lichtbalk | Achter 1,5 m, tot 3 m bij korte rit | Algemene limieten | Praktisch vergelijkbaar, strikte zichtbaarheid |
| Dakdrager | Lampen blijven zichtbaar | Plaat blijft zichtbaar | N.v.t. | Niet vóór de auto | Algemene limieten | Geen relevant verschil |
| Achterklepdrager | Vaak een losse lichtbalk nodig | Extra plaat op de lichtbalk | Alleen bij meer dan 1 meter achter de lichtbalk | Achter 1,5 m, tot 3 m bij korte rit | Algemene limieten | Vergelijkbaar |
| Caravan | Eigen verlichting of lichtbalk op de drager | Achterste plaat van de combinatie zichtbaar | Alleen bij meer dan 1 meter achter de lichtbalk | Achter 1,5 m, tot 3 m bij korte rit | Autobahn 80 km/u, 100 km/u met Tempo 100 | Tempo 100 is Duits |
| Aanhangwagen | Eigen verlichting of lichtbalk | Plaat zichtbaar houden of dupliceren | Alleen bij meer dan 1 meter achter de lichtbalk | Achter 1,5 m, tot 3 m bij korte rit | Autobahn 80 km/u, 100 km/u met Tempo 100 | Tempo 100 is Duits |
| Camper | Lichtbalk indien afgedekt | Extra plaat indien nodig | Alleen bij meer dan 1 meter achter de lichtbalk | Achter 1,5 m, tot 3 m bij korte rit | Algemene limieten, boven 3,5 ton mogelijk lager | Vergelijkbaar |
Belangrijkste verschillen met Nederland
- Snelweg met aanhanger of caravan: in Duitsland 80 km/u. Met Tempo 100-toelating 100 km/u. In Nederland is 90 km/u de richtlijn.
- Zichtbaarheid: extra plaat en verlichting strikt handhaven. Met een trekhaakdrager met standaard lichtbalk is dit eenvoudig geregeld.
- Overhang: tot 1,5 meter standaard, tot 3 meter bij korte ritten. In de praktijk zelden een issue met een normale drager.
Veelgestelde vragen
Heb ik extra markering nodig op mijn fietsendrager?
Bijna nooit. Omdat de lichtbalk op een trekhaakdrager standaard achteraan zit, is het achterste punt al gemarkeerd. Alleen als er meer dan 1 meter achter die lichtbalk uitsteekt, markeer je dat uiterste punt extra.
Moet er een extra kentekenplaat op de drager?
Ja, zodra de autokentekenplaat niet zichtbaar is. Bevestig de extra plaat op de lichtbalk en zorg voor goede verlichting.
Hoe hard mag ik met caravan of aanhanger?
Op de Autobahn 80 km/u. Met een Tempo 100-toelating mag je 100 km/u. Zonder aanhanger gelden de algemene limieten.
Lees verder per land
- Fietsendrager regels Frankrijk
- Fietsendrager regels Spanje
- Fietsendrager regels Europa
- Fietsendrager regels België
- Fietsendrager regels Italië
- Fietsendrager regels Oostenrijk
- Fietsendrager regels Zwitserland
